Appreciative inquiry: Stop het probleemdenken

Wil je als gespreksleider er voor zorgen dat je voortborduurt op successen uit het verleden? Gebruik dan appreciative inquiry. Je begint het debat niet met “We hebben een probleem”. Voor u het weet zit u weer in de tredmolen van probleem, plan en implementatie.

Waarderen

Start als gespreksleider met de simpele vraag: “Hoe waarderen we het beste dat er nu al is?” of “Waar zijn we echt trots op met elkaar?”

Dromen

De sessie moet niet een grote schouderklop zijn. Daarom gaan we verder met de vraag: “Waar kunnen we straks zijn?”

Dialogeren

Is iedereen het eens met de droom? Of zijn er meerdere dromen in de ruimte? Dialogeren betekent als gespreksleider antwoord zoeken op de vraag: “Hoe denken we daar eigenlijk met zijn allen over?”

Innoveren

We eindigen met een blik op de korte termijn, namelijk “Hoe voeren we de gewenste veranderingen in?”

Delen:

Alle Tips
Leer Professioneel Gespreksleiden