De enige juiste reactie op kritiek

Iedereen heeft de neiging om kritiek te willen weerleggen. Want als uw standpunt wordt aangevallen, waarom zou u uzelf niet verdedigen? Twee nadelen van deze verdediging:

  1. Kritiek wordt in de toekomst minder waarschijnlijk. Zelfs al heeft de ander in dit geval geen gelijk, als u bij kritiek direct in de verdediging schiet (of de tegenaanval kiest) maakt u het minder waarschijnlijk dat uw gesprekspartner in de toekomst constructief meedenkt. Wie nooit open staat voor kritiek ontvangt het na een tijdje misschien niet meer, maar maakt nog steeds fouten.
  2. U wordt als minder sympathiek gezien. Iemand die zich kwetsbaar op durft te stellen en de ander gelijk geeft in zijn kritiek wordt eerder als sympathiek gezien dan iemand die de deur daar voor sluit.

Maar wat dan wel? De beste reactie op kritiek is een compliment aan de ander. Zinnen als “wat fijn dat u meedenkt”, “dat heeft u scherp gezien” of “dat punt mogen we zeker niet over het hoofd zien, dank voor het aandragen” geven de ander inhoudelijk geen gelijk maar complimenteren wel op het proces van kritiek geven. Zo laat u zien dat u open staat voor kritiek. Een gemakkelijke manier om sympathie te winnen en toekomstige feedback te stimuleren.

Delen:

Alle Tips
Leer Beter Beïnvloeden

Website by Webroots