Hoe houd je betrokkenheid als gespreksleider?

De mobiel is binnen handbereik, de emails stapelen zich op. Kortom, er is altijd wel een reden voor een deelnemer om niet bij je sessie betrokken te zijn. Hoe vergroot je als gespreksleider de betrokkenheid van elke deelnemer?

Oogcontact

Mensen aankijken betekent dat de kans toeneemt dat ze gaan spreken. Houd dus in een kleine groep als gespreksleider met iedereen oogcontact, dus niet alleen de deelnemer die op dat moment spreekt.

Name calling

Bent u liever “Die meneer daar” of toch gewoon “Edwin de Korte”? Precies. Een goede gespreksleider kent in een kleine groep (ongeveer tien mensen) alle namen. Moeite met namen? Google vooraf even de LinkedIn profielen van de deelnemers.

Sla de brug

De aarde draait niet om de zon en de discussie draait niet om u. Laat als gespreksleider deelnemers dus vooral op elkaar reageren: “Wat vindt u van wat zij zegt?”

Delen:

Alle Tips
Leer Professioneel Gespreksleiden

Website by Webroots