Hoe speel ik met de mening van deelnemers?

De meeste bijeenkomsten gaan over een verandering, een nieuwe richting en plannen om problemen nu eens goed aan te pakken. Dat maakt het interessant om snel een beeld te krijgen van de veranderbereidheid onder de deelnemers. Als gespreksleider denk je daarbij in lijnen en speelvelden.

De lijn

Trek een denkbeeldige lijn van 0 – 100 en vraag de deelnemers hoe groot ze kans achten dat de geplande verandering succesvol is op een schaal van 0 – 100%. Iedereen zal ergens gaan staan en dat levert voldoende gespreksstof op. Wat geeft de 75%-100%-mensen zoveel vertrouwen in het succes? Wat doet de 25%-75%-mensen voorzichtig zijn? En welke blokkades moeten we volgens de 0%-25%-mensen uit de weg ruimen?

De driehoek

Een variant hierop is de deelnemers drie keuzes te bieden. Elke keuze correspondeert met een vak stoelen. Bijvoorbeeld: Deze verandering moet zsm ingevoerd worden / Ik ben niet tegen verandering, maar heb nog wat vragen / Hoho, is deze verandering überhaupt wel verstandig? Met deze demografie van de zaal geef je als moderator iedereen een goede aanleiding om elkaar te spreken.

Het speelveld
Veel organisaties spelen voortdurend een wedstrijd. Toon op het scherm een voetbalveld van bovenaf gezien. Verdeel de zaal als een voetbalveld in de aanval, het middenveld en de defensie.  Vraag iedereen waar men als individu staat? Voeg desgewenst skybox, tribune en dug-out toe. Gedurende de hele workshop heb je als gespreksleider aanknopingspunten: wanneer kom je uit defensie? Hoe is de samenwerking op het middenveld? Creëren we wel genoeg kansen? Waarom is het stil in de dug-out? Heb je hier geld in de skybox nog geld voor over? Wat vindt het publiek hiervan? Is er een nieuwe tactiek nodig? De deelnemers zullen er zelf ook flink op los associëren.

Delen:

Alle Tips
Leer Professioneel Gespreksleiden

Website by Webroots