Hoe spreek ik mensen aan die regels overtreden?

Iedere organisatie en samenleving heeft regels nodig om te functioneren. Als we iedere keer alles ter discussie moeten stellen blijven we in gesprek en krijgen we helemaal niets voor elkaar. Maar regels worden niet altijd nageleefd. Dit komt vaak niet voort uit een inherente onwil om de regels na te leven, maar omdat er andere zaken zijn die belangrijker worden geacht dan de regel. Onder druk worden zelf de meest belangrijke regels vloeibaar.

Stel: in uw organisatie is er een regel dat bij grote inkopen eerst worden goedgekeurd door een leidinggevende voor ze mogen worden bevestigd bij de leverancier. Deze regel wordt regelmatig overtreden door mensen die het allemaal maar bureaucratisch geneuzel vinden, en omdat ze vaak haast hebben. Hoe u een collega aanspreekt heeft grote gevolgen op de kans dat de regel in de toekomst wel wordt nageleefd. “We hebben de regel dat er eerst goedkeuring moet zijn van een leverancier, daar moet je je wel aan houden” leidt waarschijnlijk tot weerstand, onbegrip en meer overtredingen van de regel. Regels op zichzelf zijn namelijk niet overtuigend: regels zijn een middel en geen doel op zichzelf. Voeg daarom altijd de ratio achter de regel toe: waarom is de regel er eigenlijk? “We hebben de regel dat er eerst goedkeuring moet zijn van een leverancier, zodat er bij administratie geen fouten ontstaan en de spullen tijdig geleverd kunnen worden. Zou je je voortaan ook aan deze regel willen houden?” is dan al veel sterker!

Delen:

Alle Tips
Leer Beter Beïnvloeden