3 must-knows voor gespreksleiders
Een goede dagvoorzitter, gespreksleider of moderator snapt dat inhoud en proces twee aparte werelden zijn. Inhoud is waar we over spreken, proces is hoe het gesprek verloopt. Drie misstappen op een rij:
De afdwaling
Afdwalende of langdradige deelnemer? Dan staat u als gespreksleider op scherp. Gebruik de groep slim in uw voordeel: “Voordat u dat gaat doen, ik zie daar iemand staan die ik omwille van de tijd ook graag nog aan het woord laat.”
De kaping
Elke ervaren dagvoorzitter kent ze, de dominante deelnemer. Leuk om even aan te horen, maar iedereen heeft zijn houdbaarheidsdatum. Adagium: Rem de praters en stimuleer de zwijgers. “Ik zie u fronsen meneer, wat vindt u er eigenlijk van?”
De definitie
De moderator geeft vol verwachting het woord aan de eerste deelnemer: “Deze stelling is wat wonderlijk geformuleerd, waar we het denk ik beter over kunnen hebben is….”. Mensen die niet op de stelling reageren, maar op de formulering helpen de discussie niet verder. Subtiel ingrijpen is het adagium: “Het onderwerp is in elk geval de reorganisatie, bent u voor of tegen?”