Snel verkocht!

Hoe reageert u als iemand u iets wil verkopen? Precies, laat maar zitten. Maar wat nu als u zelf een ander wil overtuigen? Zonder de ander lastig te vallen? Vijf tips van Debat & Dialoog zonder voet tussen de deur.

1. Heb jij dat nou ook…?

Mensen praten graag met mensen. U kunt beter beginnen over opmerkelijke hobby’s, opvallende gebeurtenissen en mooie wandobjecten,dan over uw eigen zaak. Doel: identificeer je met de klant. ‘Dat herken ik maar al te goed…’

2. Waarom is belangrijker dan wat

Wat uw fantastische kwaliteiten zijn is helaas niet zo interessant. Zet de knop maar om. Zeg niet: ‘Wat ik voor u heb…’ Zeg: ‘Ik begrijp dat u op zoek bent naar…, kunt u mij vertellen waarom?’ U verkoopt niets, de ander koopt iets.

3. De kunst van het reframen

Als een gesprek alleen over kosten gaat zit u in een prijzenslag vol salamitactieken. Zegt de ander ‘Kan de prijs omlaag?’ dan antwoordt u: ‘Dat wordt lastig. Waar ik graag met u over praat is…’

4. Ik heb er zelf ook een…

Mensen voelen zich graag gemakkelijk. Dat gemak ontstaat als ze menen in goed gezelschap te verkeren. Grossier in BV’s, buurt- en branchegenoten: ‘Wie hier ook gebruik van maakt is…’

5. Laatste duwtje

Waarom een klant iets wil kopen is het belangrijkst. U trekt ‘m over de streep als hij ook het antwoord krijgt op de vraag ‘waarom nu?’ Zeg bijvoorbeeld ‘Als u nu besluit, bent u verzekerd van onze beste…’.

Delen:

Alle Tips
Leer Beter Beïnvloeden