Top 5 meeting ergernissen

Uit onderzoek van SDU en Debat.NL komt de top 5 ergernissen in meetings. Wacht niet tot de voorzitter eindelijk ingrijpt, doe er zelf wat aan. 5x mens-erger-je-niet in meetings.

1. Te veel gepraat naast de kwestie

Mensen horen zichzelf graag praten. Maar als de centrale vraag uit het zicht verdwijnt, laat het richtinggevoel ons in de steek. Onderbreek de discussie: Op welke vraag zijn we nu bezig een antwoord te vinden?’

2. Meetings duren langer dan noodzakelijk

Houd je eigen monoloog kort en zorg dat je voor de langpraters aan de beurt bent. Vraag ook hoeveel tijd er voor een onderwerp is gereserveerd. En weet je hoeveel een uur vergaderen kost? Installeer een van de gratis Meeting Cost Meters apps.

3. Het nut van de meeting is onvoldoende helder

Van elk onderwerp op de agenda moeten twee dingen helder zijn: wat is de achterliggende vraag en hoe gaan we erover spreken. Stel voor het onderwerp anders uit te stellen. Geen nut, geen meeting.

4. Gebrek aan structuur

Stelselmatig een onderwerp bespreken is een verademing. Ontbreekt de structuur? Vraag aan de voorzitter wat de bedoeling is of stel concreet: ‘Zullen we eerst een verhelderingsrondje doen, voordat we gaan discussiëren?’

5. Niemand zegt wat ‘íe precies denkt.

Als men zich onveilig voelt, stel dan eens voor om anoniem op papier input te leveren. Of geef zelf het goede voorbeeld ‘ik vind het niet makkelijk om hier open over te zijn, maar doe het wel en wil ook anderen vragen dat te doen’.

Delen:

Alle Tips
Leer Professioneel Gespreksleiden