Verkeerd geciteerd

De media zijn zelden positief over de politiek. Tegelijkertijd kunnen raadsleden niet zonder de media: u bestaat pas als u in beeld bent. Hoe bereiken we dat raadsleden positief opvallen in de media? Vijf tips van Debat.NL

1. Gebruik de medialogica

De media hanteren hun eigen logica. Medialogica = beelden > woorden, personen > beleid en emoties > argumenten. Dus help als raadslid de media een handje: geen tekst zonder foto, geen uitleg zonder citaten en geen verhaal zonder passie.

2. Gouden regel voor een goede quote

Profileren doet u altijd met een kernboodschap. Anders wordt u of genegeerd of afgeschoten. Een goede boodschap = 3 x 10 seconden: de stelling, de argumentatie en een voorbeeld. Wat geloofwaardig klinkt wordt sneller overgenomen.

3. Na de raad is het te laat

Niet elke raad haalt het niveau van een avondvullende theatervoorstelling. Laat journalisten niet eindeloos wachten op een pikant moment. Help ze: sein ze tevoren in over wat interessant nieuws kan opleveren.

4. Media = sociale media

Elk persbericht, elke quote, elke aankondiging stuurt u simultaan via Twitter, Facebook en LinkedIn de wereld in. En doe dat stelselmatig, zo vergroot u uw bereik.

5. Vrienden met de pers?

Zie journalisten niet als vriend of vijand, maar als een vakman/vrouw (in opleiding). Afstand van de persoon en respect voor de professie gaan prima samen. En nodig ze veel uit in vredestijd, dan bouwt u krediet op voor spannender tijden.

Delen:

Alle Tips

Website by Webroots