Wanneer stopt u een verliesgevend proces?

Soms ziet u dat een bedrijf of organisatie bezig is met de ontwikkeling van een product of de uitvoering van een project dat voor u als buitenstaander nergens op lijkt te slaan. Grote kans dat hier sprake is van een of meerdere mensen die inmiddels zo veel tijd en geld hebben geïnvesteerd in het proces dat ze niet meer willen stoppen. De collega die al twee jaar bezig is met het opzetten van een project zal veel weerstand bieden als u voorstelt om er mee te stoppen vanwege ontbrekende resultaten. Dit staat ook bekend als de sunk cost fallacy en is ook terug te zien bij pokerspelers, die op een gegeven moment zoveel hebben ingezet dat ze niet kunnen stoppen.

Maar dat kunnen ze natuurlijk wel. En soms is er een buitenstaander nodig om hen dat te vertellen. Als u die buitenstaander bent, hoe kunt u dit dan op overtuigende wijze doen? Alleen voorstellen om te stoppen vanwege de nadelen werkt niet, omdat in het achterhoofd de al geïnvesteerde kosten nog meespelen. Een goed onderbouwde kosten-batenanalyse kan al veel helpen, door duidelijk aan te tonen dat doorgaan de verliezen alleen maar nog groter zal maken dan nu al het geval is. Nog beter: een alternatief bieden voor het huidige project dat voortbouwt op een deel van de investering. Als uw gesprekspartner het gevoel krijgt dat alle moeite niet helemaal voor niets is geweest zal men eerder geneigd zijn om toch te stoppen.

Delen:

Alle Tips
Leer Beter Beïnvloeden