Creatief met keynote sprekers

Voor de gespreksleider of dagvoorzitter is iedereen een sleutelfiguur in de bijeenkomst of het nu een minister, een directeur of een deelnemer is. Organisaties zetten keynote sprekers in om zich sneller te verzekeren van een volle zaal. Is het publiek eenmaal binnen, dan is menig organisator tevreden. Voor de gespreksleider begint het dan pas.

Demystificeer

Het meest geloofwaardig zijn ministers, ceo’s, directeuren op het moment dat ze van hun voetstuk afstappen. Als ze even de tijd nemen voor een echt gesprek en zich kwetsbaar tonen. Als gespreksleider doe je dat door een paar informele vragen voor of na de speech: ‘Toen u net begon aan deze baan, waar zat u wel eens over in?’

Dilemma sharing

Dilemma’s moet je niet uitleggen, maar delen. Elke spreker met een sterk verhaal heeft lastige beslissingen moeten nemen. Een praktijkvoorbeeld: een bergbeklimmer heeft de Mount Everest beklommen. Wanneer laat je een maat achter, neem je een omweg of niet, stel je plannen uit of niet. Vraag het de zaal voordat de spreker vertelt hoe het werkelijk ging.

Durf te vragen

Keynote sprekers hebben vaak wel een boodschap, maar niet altijd een verhaal. Daardoor ontbreekt een gezonde spanningsboog voor het publiek. Voor de gespreksleider is dat voldoende reden om de monoloog te vervangen door een interview. Verwerk daarin ook de vragen die branden op de lippen van het publiek.

Delen:

Alle Tips
Leer Professioneel Gespreksleiden